Miercuri, 16 Octombrie 2019

Opinia Opinia ta contează! Fă-o cunoscută!

stiri interne
stiri interne

Prevenirea şi stoparea corupţiei

09.08.2013 ·Scris de: in Aspectele legii

                  Combaterea corupţiei este eficientă în condiţiile unei redresări economice, politice şi morale a societăţii, ca premisă hotărâtoare pentru a se asigura respectarea legii de către cetăţeni.
Stoparea corupţiei se poate realiza simultan cu stoparea extensiei conglomeratului de fapte criminale îndreptate împotriva proprietăţii, împotriva intereselor economico-financiare ale statului sau intereselor legitime ale populaţiei. Corupţia poate fi diminuată printr-un complex de măsuri menite să asigure un mod de viaţă decent pentru toţi cetăţenii, dar şi prin impunerea fermă a legii, astfel încât să descurajeze orice tendinţe de evoluţie a acestui flagel extrem de nociv şi grav.
Se impune mediatizarea pe scară largă a corupţiei, deoarece acest segment de criminalitate, în complexitatea sa, conduce la dezechilibre grave în procesul tranziţiei către economia de piaţă şi către o economie democratică Fără sprijinul opiniei publice la prevenirea corupţiei, aceasta îşi va continua evoluţia asemănător unui „cancer social”, ducând la crearea unei stări de haos şi instabilitate socială. Se pot prduce convulsii grave, cu consecinţe negative pentru stabilitatea statutlui de drept
Coruptia, ca fenomen antisocial, presupune activitati ilicite lipsite de morala si etica, realizate prin utilizarea abuziva a puterii de catre indivizi, cu scopul de a obtine o serie de avantaje (materiale, morale, statut social superior), prin practicarea santajului, constrangerii, inselaciunii, mituirii, cumpararii de influenta . Savarsirea actelor de coruptie agraveaza lacunele societatii, alimentandu-le si intretinandu-le, afectand, buna desfasurare a relatiilor sociale si, nu in ultimul rand, afectand siguranta nationala, ceea ce duce la adancirea inegalitatilor sociale si la proliferarea economiei subterane.
Formele grave ale coruptiei, precum luarea de mita, darea de mita, traficul de influenta, inselaciunea, se adauga infractiunilor de serviciu sau in legatura cu serviciul si constau in primirea de bani, de bunuri de catre o persoana sau pretinderea lor ori acceptarea unor promisiuni in acest sens, pentru a indeplini sau nu un act ori pentru a interveni pe langa un functionar competent sa indeplineasca un act de serviciu, cu scopul de a-l determina sa faca sau sa nu faca acel act.
Campanii anti-corupţie
Dupã cum este remarcat şi în raportul Freedom House, cele mai importante campanii anti-corupţie au fost „Coaliţia pentru un parlament curat” şi „ Nu da şpagã”. Prima a avut drept scop informarea cetãţenilor cu privire la integritatea candidaţilor înscrişi pe liste la alegerile parlamentare din noiembrie 2004, fiind menţionaţi candidatii ce au fost implicaţi în diverse scandaluri. Aceastã campanie a fost realizatã la iniţiativa unor importante organizaţii non-guvernamentale, printre care Asociaţia Pro Democraţia. Obiectivele acestei campanii, informarea alegãtorilor şi responsabilizarea candidaţilor se poate spune cã au fost dacã nu în totalitate îndeplinite, mãcar utile, arãtând ca o astfel de iniţiativã nu rãmâne fãrã ecou, în rândul opiniei publice în România. Cu toate cã sursele de informare folosite pentru alcãtuirea acestor „liste negre” au fost acuzate cã fiind îndoielnice sau chiar partizane, şi în ciuda faptului cã este recunoscut dezinteresul alegãtorului român pentru componenta listelor de partid prezentate pentru alegeri, campania a fost consideratã un succes.
A doua campanie menţionatã aici, a fost cea intitulatã „Nu da spagã”. Pentru realizarea acestei campanii, a existat o colaborare între Fundaţia Concept, Oops Media şi Transparency Interntional. Aceasta a fost menitã spre a avertiza prin intermediul mass-media populația asupra efectelor negative pe care le are practica de dare de mitã. Prin intermediul unor spoturi de televiziune sau radio, precum şi prin amplasarea unor panouri stradale conținând mesajul „Nu de spagã” cetãţenii ar fi urmat sa fie informaţi şi mai ales atenţionaţi asupra amplorii pe care o are „mica” corupţie în România. Populaţia ţintã pentru aceastã campanie a fost constituitã de populaţia cu varsta cuprinsã între 15 şi 25 ani, din mediul urban, cea care în opinia iniţiatorilor campaniei este cea mai receptivã la un astfel de mesaj dar şi în acelaşi timp cea în rândul cãreia darea de mitã produce un sentiment de frustrare sau chiar de revoltã.
Prin acest mesaj, „şpaga este hoţie”, campania dorea sã ridice nivelul de conştientizare a faptului cã mita nu este ceva legitim, sau necesar, ci cã este o practicã ce nu produce decât o perpetuare a unor relaţii de corupţie între cei ce asigurã şi cei ce consumã anumite servicii. Bineînţeles, la nivel de iniţiativã, campania a fost unanim apreciatã, dar un numãr impresionant de dificultãţi şi piedici în calea realizãrii acestei campanii ne-au fost revelate în discuţiile purtate cu directorul executiv al Fundaţiei Concept, Radu Mateescu. De la lipsa unei cercetãri iniţiale pânã la refuzul anumitor televiziuni de a transmite spot-urile ( un exemplu elocvent ar fi chiar cazul TVR care a considerat spot-urile drept „violente” ), împreunã cu deja obişnuitele dificultãţi legate de finanţãri (inclusiv cele prin programe europene), au îngreunat realizarea şi probabil au micşorat impactul campaniei împotriva corupţiei mici. De asemenea, dupã cum ne-a menţionat Radu Mateescu, fãrã o continuare a acestei campanii, cu eventuale modificãri, cu cercetãri suplimentare, „Nu da spagă” va rãmâne doar un proiect demn de apreciat, dar nimic mai mult.
Cu toate aceste detalii elocvente pentru greutaţile întâmpinate de organizaţiile ce au avut iniţiativa acestei campanii, dupã cum, de altfel este menţionat şi în raportul Freedom House, campania a fost recunoscutã drept o reuşitã.
Acestea au fost principalele campanii organizate de structuri ale societaţii civile în România pentru ridicarea gradului de informare referitor la fenomenul corupţiei, şi în ciuda piedicilor încã existente (acuzaţii de calomnie, piedici de ordin financiar etc) acestea se pare cã vor continua sã existe şi poate chiar sã devinã mai frecvente.

Daca ai gasit acest articol interesant, trimite-l si unui prieten
Friend Email
Enter your message


Despre autor:

Am absolvit Facultatea Medicina Veterinară din Iaşi, şi de Jurnalism la Bucureşti. Am fost redactor-şef la ziarul „Deşteaptă-te, române!” şi la ziarul „Viaţa studentească”.
Debutul literar – publicarea de poezii in revistele Cronica. Convorbiri literare, Urzica, Contemporanul.
Debutul editorial a fost in anul 1990 cu publicarea romanului „La porţile amintirii”, „Dragoste de ţigancă”, „Si amintirile dor….”, volumul de poezii „Oglinzile timpului”, studiile etnografice „Descântece pentru ursită”, „Magia descântecilor.”
Am participat la alcătuirea antologiilor de poezie „7 poeţi ai Iaşului”, „Muguri iertaţi”, „Cărticica mea de Crăciun”, „Cărticicea mea de iarnă”, „Arta sfâşiată”, „Cuvântul ca o pradă”, „Amintiri temporale din faptul serii”., „Surâsul primăverii”, „Fântâni de gând prin uni..vers”, „Leagănul lirei”, „124 Poeţi contemporani”, „La confluenţe de gâmduri”, „Confluenţe poetice”, „Dincolo de cuvânt” şi la antologia in proză „Dispare dragostea?”.
Am contribuit la apariţia antologiei pentru copii „Universul Poveştilor”, luând Premiul de Excelenţă la Concursul naţional de poveşti „Universul poveştilor”, 2011

Site-ul meu: http://steledepraf.wordpress.com/

Un comentariu la “Prevenirea şi stoparea corupţiei”

  1. coruptia are tentacule ridicate francezi au pus capat acestui flagel in ca din 1840

Comentaţi

~X( ~O) x( o:) ^:)^ [-X [-O< I-) >:p >:d< >-) =P~ =D> =; =(( ;;) :wink: :twisted: :roll: :oops: :mrgreen: :lol: :idea: :hi5: :evil: :cry: :arrow: :^o :D/ :?: :-| :-x :-w :-ss :-s :-q :-o :-c :-P :-L :-D :-@ :-?? :-? :-> :-< :-$ :- :* :)>- :)) :) :(|) :( :!: 8-O 8-> 8) (:|

 

Pentru a semna petitia trebuie sa va logati

Daca sunteti utilizator inregistrat va puteti loga in zona Acces

Daca nu sunteti inregistrat va puteti crea un cont aici.